Wat als er geen water meer uit de kraan komt?
Het is misschien lastig voor te stellen, maar in een noodsituatie kán het gebeuren: er komt ineens geen water meer uit de kraan. Bijvoorbeeld door een grote storing of een leidingbreuk. Wat gebeurt er dan? Wat moet je doen? En hoe zorgen de drinkwaterbedrijven en gemeenten in noodsituaties dat iedereen toch water krijgt? We leggen het uit.
Volg de laatste ontwikkelingen via onze LinkedIn pagina.
Water is topprioriteit
Iedereen rekent op drinkwater uit de kraan. We gebruiken het voor koffie, thee, koken, douchen en het toilet doorspoelen. Omdat water zo belangrijk is voor ons dagelijks leven, is leveringszekerheid de eerste prioriteit voor drinkwaterbedrijven. Daarom zijn ze altijd voorbereid op verstoring van processen. Drinkwaterbedrijven werken in crisistijd nauw samen met gemeenten en hulpdiensten. Ze oefenen dit ook regelmatig, zodat iedereen weet wat te doen. En als het nodig is, helpen drinkwaterbedrijven elkaar.
De eerste uren
Als er iets misgaat, proberen drinkwaterbedrijven het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Zo hebben ze 24 uur per dag en 7 dagen in de week overal in hun gebied storingsploegen klaarstaan die snel ter plaatse zijn. Vaak is de storing binnen een paar uur opgelost. Daarnaast zijn er ook noodvoorzieningen in het geval van stroomstoringen en procedures als er bijvoorbeeld innamestops nodig zijn bij verontreiniging van oppervlaktewater.
Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief
Als het langer duurt: nooddrinkwater
Soms duurt een storing langer, bijvoorbeeld als er een grote transportleiding kapot is. Als er langer dan 24 uur geen water uit de kraan komt, schakelen de drinkwaterbedrijven over op noodscenario’s.
Iedereen heeft dan recht op minimaal drie liter nooddrinkwater per dag: twee liter om te drinken en één liter om eten mee te maken. In overleg met de gemeente worden er dan speciale nooddrinkwaterpunten ingericht: plekken waar je water kunt halen met een fles of jerrycan.
Iedereen heeft recht op minimaal drie liter nooddrinkwater per dag
Hoe werkt zo’n nooddrinkwaterpunt?
Drinkwaterbedrijven hebben grote mobiele tanks met kraantjes, die snel naar de aangewezen locaties gebracht worden. Deze Nooddrinkwater-units bevatten ongeveer 10.000 liter schoon drinkwater. Gemeenten en hulpdiensten zorgen voor informatie aan bewoners en helpen bij het uitdelen van het water. Als je zelf geen water kunt halen, wordt het bij je thuisgebracht .
Kookadvies
Het kan ook voorkomen dat er wel water uit de kraan komt, maar dat het drinkwaterbedrijf tijdelijk een kookadvies afgeeft, voordat je het water drinkt. Het water kun je nog wel gebruiken om het toilet door te spoelen of de was te doen. Lees hier meer over het kookadvies.
Wat kun je zelf doen?
Om goed voorbereid te zijn op een noodsituatie waarin je tijdelijk zonder water zit, is het verstandig een noodpakket samen te stellen. Volgens de overheid is het belangrijk dat je jezelf en je gezin minimaal 72 uur kunt redden zonder hulp van buitenaf.
Een basisnoodpakket bevat onder andere:
- Drinkwater: minimaal 3 liter per persoon per dag. Dit kan zowel kraanwater als voorverpakt flessenwater zijn.
- Lang houdbaar voedsel: zoals noten, groente in blik en gedroogd fruit.
- Radio op batterijen en een mobiele telefoon met powerbank om op de hoogte te blijven.
- Zaklamp met extra batterijen, kaarsen en lucifers.
- EHBO-doos met gebruiksaanwijzing.
- Dekens om warm te blijven.
- Fluitje om hulpdiensten te laten weten waar je bent.
- Contant geld: 70 euro per volwassene en 30 euro per kind
- Gereedschap zoals een hamer, zaag en kniptang.
- Hygiëneproducten: desinfecterende gel, wc-papier, natte doekjes, maandverband, tandpasta en tandenborstel.
- Kopieën van identiteitsbewijzen en een lijstje met belangrijke telefoonnummers.
- Reservesleutels van huis en auto.
Bewaar deze spullen op een handige, goed bereikbare plek, bij voorkeur in een waterdichte tas die je snel kunt meenemen als je plotseling je huis uit moet.
Controleer elk half jaar of de producten in het noodpakket nog houdbaar zijn en pas de inhoud aan op je persoonlijke situatie, zoals babyvoeding, medicijnen en eten en drinken voor je (huis)dieren.
Zo bewaar je kraanwater in het noodpakket
Kraanwater is in Nederland altijd van de hoogste kwaliteit. Het is wel belangrijk om dit op de juiste manier te bewaren om de hygiëne te waarborgen. Dit betekent dat mensen ervoor moeten zorgen dat de kraan, de gootsteen en hun eigen handen schoon zijn, dat het water in schone, goed afgesloten flessen of containers wordt opgeslagen, op een donkere en koele plek wordt bewaard en ieder half jaar wordt ververst. Vanwege deze vele bewaareisen kan het aanschaffen van verpakt water een meer praktische keuze zijn.
Meer informatie over een noodpakket
Voor meer informatie over het samenstellen van een noodpakket en andere voorbereidingen, kun je terecht op de website van Denk Vooruit.